Arkadianmäeltä: Taksilain korjaus etenee

Juho Kautto

Taksilain ”korjaussarja” on liikenne- ja viestintävaliokunnan käsittelyssä. Hallitus antoi esityksensä eduskunnalle jo lokakuussa mutta lain käsittely on viivästynyt, sillä se oli perustuslakivaliokunnan tarkastelussa. Kyseessä on siis edellisen hallituksen tekemän taksilain vapauttaminen, mikä on monelta osin täysin epäonnistunut. Nykyisen lain aikana alalta on lähtenyt valtaisasti yrittäjiä erityisesti maakunnista. Toisaalta suuriin kaupunkeihin on tullut taksiyrittäjiä ja kuljettajia, joilla ei ole mitään tietoa yrittämisen pelisäännöistä tai taksinkuljettajan vaativasta palveluammatista.

Keskeiset muutokset koskevat taksiyrittäjien ja kuljettajien koulutusvaatimuksia, harmaan talouden torjuntaa, taksikyytien hinnoittelua sekä taksien tunnistettavuutta. Meillä ei ole mahdollisuutta palata kaikilta osin entiseen tilanteeseen mutta haluamme korjata epäkohdat, mitkä voimme kohtuudella toteuttaa. Kelan korvaamien taksikyytien saatavuudessa on myös ilmennyt ongelmia mutta sitä ei tässä lakiesityksessä käsitellä. Niin sanotut ”kelakyydit” kuuluvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalle ja siellä on menossa lainsäädäntöhanke tätä koskien. Toivottavasti sekin saadaan pian eduskunnan käsittelyyn.

Taksiyrittäjille tulee esityksen mukaan pakolliseksi yrittäjäkoulutus ja yrittäjäkoe. Taksinkuljettajien koulutusta halutaan lakiesityksessä myös tehostaa. Koulutuksella halutaan parantaa alalle tulevien yrittäjien liiketoimintaosaamista sekä palauttaa asiakkaiden luottamusta taksialaan. Tulevaisuudessa taksiyrittäjäksi haluavalta vaaditaan myös Y-tunnus ennen luvan saamista, kun sen on tänä päivänä voinut hankkia jälkikäteen. Jatkossa taksilupa ja muut lain edellyttämät todistukset, kuten todistus yrittäjäkokeesta, pitää olla myös mukana autossa. Tällä halutaan osaltaan parantaa taksien viranomaisvalvontaa liikenteessä.

Lakiesityksen mukaan takseissa tulee olla taksamittari tai muu vastaava laite, jolla kerätään luotettavasti ajetut matkat. Nykyinen laki ei tätä vaadi ja tämä on osaltaan lisännyt veronkiertoa alalla. Valtaosin yrittäjät toimivat nykyisinkin kuten pitääkin mutta alalle on tullut myös epätervettä ilmiötä, joka halutaan lain kautta kitkeä. Alan yrittäjät ovat pääsääntöisesti tästä taksamittarin palauttamisen vaatimuksesta olleet erityisen hyvillään, jotta saadaan normaali kilpailutilanne alan toimijoiden kesken.

Takseissa tulee olla jatkossa myös pakollinen taksivalaisin mitä ei tällä hetkellä edellytetä. Lisäksi hinnoittelun pitää olla näkyvää ja asiakkaan tulee tietää matkan hinta tai matkan hinnan muodostumisen perusteet etukäteen. En usko, että tämä on laaja ongelma muualla kuin erityisesti pääkaupunkiseudulla, missä hinnoittelu on kyllä kuin villissä lännessä.

Taksien saatavuuden ongelmat ovat todellisia erityisesti pienissä kunnissa. Laissa ei ole kuitenkaan tulossa päivystys- ja asemapaikkavelvoitetta takaisin, sillä siihen palaamista ei katsottu tässä vaiheessa mahdolliseksi. Jatkossakin taksiyrittäjillä on oikeus harjoittaa ammattiaan missä päin Suomea tahansa. Taksien saatavuuden parantamista kuitenkin selvitellään tulevaisuudessa ja siihen pyritään löytämään ratkaisuja.

Kirjoittaja on Äänekoskelta kotoisin oleva Vasemmistoliiton kansanedustaja.

Kommentoi