Keiteleen suurin ja kaunein palasi Suolahteen

Suolahdessa vuonna 1907 valmistunutta alusta kunnostetaan nyt Suolahden perinnetelakalla.

Ylä-Keitele mainittiin aikoinaan yhtenä maamme suurimmista ja kauneimmista sisävesilaivoista. Vanhan Äänekosken kotiseutuyhdistys

Risto Korhonen

Keitele-järven suurin matkustajalaiva Ylä-Keitele on palannut synnyinsijoilleen. Suolahdessa vuonna 1907 valmistunutta alusta kunnostetaan nyt Suolahden perinnetelakalla.

- Ylä-Keiteleen runko tuotiin höyrylaiva Heikin kyljessä Viitasaarelta Suolahteen elokuun puolivälissä. Runkoa on tarkoitus puhdistaa ja paikkailla, niin että se voi jäädä telakan rantaan talveksi. Keväällä se on mahdollista saada takaisin telakalle ja toiveissa on päästä maalamaan sitä, laskeskelee rungon omistaja viitasaarelainen Heikki Saraste.

- Jatkosuunnitelmia laivan kohtalosta voi tehdä, kunhan rungon kunto selviää lopullisesti.

Laiva voisi palvella vaikkapa asuntolaivana. Tärkeintä on aluksi kattaa laiva. Heikki Saraste on kaavaillut, että kansirakenteet voitaisiin toteuttaa edullisillakin teknisillä ratkaisuilla.

Heikki Sarasteella on omistuksessaan myös höyryalukset S/s Haapaniemi ja S/s Heikki.

- Onhan noita laivoja aika paljon yhdelle ihmiselle – vähän liikaakin.

Matkustajahöyrylaiva Ylä-Keitele valmistettiin Joroisissa ja koottiin Pietiläisen konepajan Lehtoniemen telakalla Suolahdessa insinööri H.Steffansin johdolla. 30 metriä pitkä ja 6 metriä leveä alus laskettiin vesille elokuun 15. päivänä vuonna 1907. Aluksen tilaaja oli viirasaarelaisten liikemiesten ja virkamiesten perustama Viitasaaren Höyrylaiva Oy.

Ylä-Keiteleen moottorin teho oli 230 hevosvoimaa ja huippunopeus peräti 11.5 solmua. Ylä-Keitele otti jopa 260 matkustajaa. Kesäkaudella 1945 kirjattiin peräti 50 000 matkustajaa, joten aika usein seilattiin ylilastissakin.

Autoliikenne hiljensi laivojen käyttöä jo 1930-luvulle tultaessa. Kesä 1948 jäi Ylä-Keiteleen viimeiseksi. Vuonnna 1953 sen osti Osuusliike Sisämaalle, joka puolestaan kauppasi sen Haapaniemen sahalle. Samana vuonna laiva purettiin ja siitä tehtiin Ylli-niminen proomu.

Matkustajaliikennettä Keiteleellä jatkoi 1950- ja 1960-luvuilla suolahtelainen laivuri Ville Hämäläinen Toimi-nimisellä höyrylaivalla.

Kommentoi