Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kansallinen mediatutkimus: Sisä-Suomen Lehden lukijamäärä kasvoi printissä ja verkossa

Sisä-Suomen Lehden lukijamäärä on kasvussa. Painetulla sanomalehdellä on nyt 16 400 lukijaa joka viikko.

Lehden kokonaistavoittavuus printissä ja verkossa on jo huikeat 19 000 lukijaa viikottain.

– Sisä-Suomen Lehti on lukujen perusteella selkeästi oman levikkialueensa ykkösmedia. Kokonaistavoittavuus kertoo, että lehti on tärkeä tiedonvälittäjä, toteaa B2B Insight Manager Tanja Herranen Mediatalo Keskisuomalaisesta.

Paikallislehden parissa viihdytään, sillä keskimäärin yhtä Sisä-Suomen Lehteä luetaan viikottain reilut 30 minuuttia.

– Sisä-Suomen Lehti tavoittaa erittäin hyvin äänekoskelaiset lukijat. Äänekoskella lähes 88 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä kuntalaisista lukee paikallislehteä.

Sisä-Suomen Lehden sisällöt kiinnostavat myös kuntarajojen ulkopuolella asuvia lukijoita.

– Ilmoittajan kannalta paikallislehti on tavoittava media, Herranen sanoo.

Luvut ilmenevät tuoreesta Kansallisesta Mediatutkimuksesta (KMT).

Tutkimus on on printtimedia-alan virallinen tutkimuskokonaisuus, jossa selvitetään kuinka monta tuhatta lukijaa kunkin lehden keskimääräisellä numerolla on. Kansallisen Mediatutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy.

KMT-tutkimukseen vastaa vuosittain 23 000 vähintään 15-vuotiasta suomalaista.

Tietoja kerätään tasaisesti läpi vuoden.

KMT:ssä on mukana 129 sanomalehteä.

KMT-lehtien lukijatiedot raportoidaan kerran vuodessa.

Sisä-Suomen Lehti kuuluu Keski-Suomen Media Oy:n paikallislehtiin ja Meditalo Keskisuomalaiseen.

Kansallisen Mediatutkimuksen mittauksen mukaan 96 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä. Sanomalehtien lukeminen on hyvin tasapuolista: sanomalehdet tavoittavat eri ikäisistä suomalaisista 91–97 prosenttia, kaikissa ammattiryhmissä työskentelevistä 91–99 prosenttia ja eri tuloisista kotitalouksista 95–98 prosenttia.

Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena 86 prosenttia suomalaisista ja 25–44-vuotiaista 93 prosenttia.

Vähiten sanomalehtien digitaalisia kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet, joskin heistäkin kolme neljästä (75 prosenttia) lukee digitaalisia sanomalehtiä joko paperilehden ohella tai pelkästään digitaalisina.