Korona-aika toi lahjoitusryöpyn Äänekosken taidemuseoon

– Saimme yllättäen vuosien 2019-2021 aika lahjoituksina peräti 205 taulua, joista nyt on nostettu kokoelmanäyttelyyn esille 47 teosta, hymyilee museonjohtaja Marjo Ahola.

– Useimmat lahjoitukset ovat tulleet perikuntien lahjoituksina mutta myös erityisjälkisäädöksellä ja yhdistystoiminnan lakkauttamisen myötä.

Taidegraafikko Simo Hannulan poika Pekka lahjoitti nyt yli sata isänsä teosta. Mukana on muun muassa Konginkankaan kirjan kuvitukseksi tarkoitettuja tussitöitä sekä ilmasto-teemaan liittyviä kantaa ottavia teoksia 1990-luvulta.

– Tämän näyttelyn harvinaisuuksia ovat myös Simo Hannulan työt hänen opiskeluajoiltaan 1950-luvulta Turussa ja Helsingissä.

Äänekosken taidemuseo on äskettäin nimetty virallisesti tallentamaan valtakunnallisesti Simo Hannulan tuotantoa.

Valtakunnallinen tallennustyönjakoverkosto on toiminut jo useamman vuoden ajan, mutta taidemuseo pääsi mukaan nyt ensimmäistä kertaa, kun Ahola ehdotti kohteeksi Simo Hannulaa ja hänen tuotantoaan.

– Äänekoski voi olla ylpeä Simo Hannulasta. Häntä voi pitää modernin suomalaisen grafiikkataiteen uranuurtajana, arvioi Marjo Ahola.

– Taidemuseolla on hallinnoitavana nyt yli kaksisataa Hannulan teosta. Ne omistaa Äänekosken kaupunki.

Keski-Suomen Kansanopiston kannatusyhdistyksen jäljiltä on kokoelmaan saatu muun muassa Yrjö Blomstedtin piirrustuksia Keski-Suomen Opistolle suunnitelluista mutta toteuttamatta jääneistä rakennuksista.

Paikallisilta taiteilijoilta, Saimi Kamppilalta ja Urpo Heinolta saatiin museolle myös uusia teoksia.

Taidemuseo pyrkii tallentamaan alueella elävien tai eläneiden taiteilijoiden tai alueelta lähtöisin olevien taiteilijoiden teoksia. Painopiste suuntautuu keskisuomalaiseen nykytaiteeseen 1960-luvulta lähtien.

Helmiä III -kokoelmanäyttely on avoinna taidemuseolla nyt 27. päivään maaliskuuta saakka, tiistaista torstaihin ja sunnuntaisin klo 12-16.