Pankkisillasta kehkeytyi polemiikki – valtuusto myönsi kuitenkin lisämäärärahan korjausurakkaan

Äänekosken kaupunginvaltuusto myönsi Pankkisillan peruskorjaukseen 230 000 euron lisämäärärahan.

Pankkisillan peruskorjaukseen on jo varattu tälle vuodelle talousarviossa 450 000 euroa, mutta summa ei riitä remontin toteuttamiseksi.

Hankkeesta tehtiin kilpailutus vuonna 2021, mutta sejouduttiin keskeyttämään, koska saadut tarjoukset ylittivät hankkeelle varatut määrärahat. Tänä vuonna kilpailutus tehtiin uudelleen.Edullisin tarjouspyynnön mukainen urakkasumma ylitti jälleen talousarviossa varatut määrärahat.

Sillan remontista on tehty sopimus Keski-Suomen ely-keskuksen ja Väyläviraston kanssa. Väyläviraston maksimissaan 200 000 euron rahoitusosuus edellyttää, että rahoitusta ei voida antaa enää vuoden 2023 jälkeen.

– Kyseinen summa on järjettönmän uusi veronmaksajien maksettavaksi. Purkukuntoisen sillan korjaaminen on kohtuuton kustannus. Silta on jäämässä pääasiassa kevyenliikenteen käyttöön.

– Liikenne uudella sillalla on niin vähäistä, että nykyisen Kotakennääntien liikennejärjestelyjä muuttamalla niin, että toinen ajokaista suljettaisiin ja varattaisiin kevyen liikenteen käyttöön, totesi Mikko Somiska (kok.) ja esitti, ettei määrärahaa myönnetä.

– Pankkarin kohdalla tehtiin virhe, kun silta haettiin kaupungin omaan hallintaan ja museovirasto vielä sen hyväksyi, lisäsi Tommi Lunttila (kok.)

– Silta on ennen pitkää käyttökiellossa, jos se jätetään korjaamatta. Silta on ollut jo kaksi vuotta investointisuunnitelmissa. Vuoden 2023 kustannukset eivät ole vielä tiedossa. Jos silta on suojelukohde, sitä ei voida purkaa, vastasi kaupungin rakennuttajapäällikkö Hannu Saarela.

– Sillan säilyttämiseksi tehtiin iso kansalaisadressi. On totta, että siltaa käyttää paljon kevyt liikenne. Mitä sillan purkaminen maksaa, kysyi puolestaan Sirpa Martins (vas.).

Sinikka Rautiainen (vas.) kertoi puolestaan, että sillan liikenne ei ole vähäistä.

– Muutama vuosi sitten rapiat 1400 nimeä oli adressissa takana. Kohtuullisen hyvä osoitus siitä, että silta halutaan säilyttää. Vaikea kuvitella, että rakennuskustannukset laskevat, eikä valtion tukea ole saatavilla 2023 jälkeen, muistutti Juho Kautto (vas.).

– Siltaa käytetään päivittäin. Ajatus siitä, että kevyt liikenne siirtyisi Kotakennään sillalle, ei tule onnistumaan, sanoi Marko Laitinen (maltilliset).

– On ihailtavaa, että keskustellaan sillasta näin paljon ja henkilöstöraportti meni läpi ilman kysymyksiä, totesi Henna Penttinen (kesk.).

– Kerran on käynyt jo niin, että Nelostiellä on ollut onnettomuus ja liikenne siirtyi rinnakkaistielle. Pankkisilta pitää säilyttää kevyen liikenteen väylänä, lisäsi Kimmo Tuikka (vihr.).

Somiskan ehdotus ei saanut kannatusta, joten valtuusto päätyi lisäämään määrärahaa.