Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Äänekoski lähtee mukaan Jyväskylän vetämään paikallisliikenteeseen

Äänekosken paikallisliikennettä aletaan kehittää yhdessä Jyvässeudun kanssa. Tavoitteena on, että palvelu paranee, mutta kustannukset laskevat.

Äänekosken kaupunginvaltuusto päätti asiasta maanantaina.

Perussuomalaisten Antti Peltomäki ehdotti Lauri Laxin (ps.) ja Mikko Somiskan (kok.) kannattamana esityksen pöydälle jättämistä ja lisäselvitysten tekemisen ajaksi.

Asian käsittelyä jatkettiin valtuuston kokouksessa äänin 38–5.

Kaupunkiliikenne muuttuu vuoden 2024 alussa, jolloin Äänekoskella liitytään Jyvässeudun järjestelmään kortteineen, sovelluksineen ja aikatauluineen. Esityksen pohjana käytetyn strategian perusteella seutukokonaisuuden matkustajamäärät kaksinkertaistuisivat vuoteen 2030 mennessä.

Siirtymäaikaa on annettu vuoteen 2027 saakka. Sinä aikana Traficom rahoittaisi aiemman ELY-keskuksen osuuden kuntien korvauksista.

Siirtymäajan jälkeen Äänekosken ja Jyväskylän välisestä liikennöinnistä koituisi laskennallisesti 380 000 euron alijäämä, mutta laskelmat perustuvat tämän hetken matkustajamääriin.

Äänekosken hallintokulut nousisivat 53 000 euroa vuodessa.

Äänekoskelle jää mahdollisuus päättää oman alueen reiteistä. Kokonaisuuden lopullinen palvelutaso, linjasto sekä hinnoittelu määritellään myöhemmin ja siitä päättää kuntien edustajista koostuva Jyväskylän seudun joukkoliikennelautakunta.

Mukaan lähtevien kuntien on päätettävä liittymisestä vuoden loppuun mennessä, jonka jälkeen valmistellaan kuntien välistä sopimusta.

Äänekosken lisäksi liittymisestä keskustellaan Hankasalmen, Petäjäveden, Toivakan ja Uuraisten kunnissa. Ennestään Jyväskylän kaupunkiliikenteen piiriin kuuluvat Laukaan ja Muuramen kunnat.